لولیتا

ولادمیر ناباکوف در سال ۱۹۵۵ رمان لولیتا را نوشت.حدود شش سال بعد استنلی کوبریک نابغه عالم سینما با همکاری خود ناباکوف فیلمی از روی این رمان ساخت. فیلمی کلاسیک که با در نظر گرفتن امکانات آن موقع سینما فیلمی زیبا و بحث بر انگیز بود. من فکر میکنم از آنجایی که خود ناباکوف دخالت مستقیم در نوشته شدن فیلمنامه داشته احتمالا این فیلم وابستگی بسیار زیادی با اصل رمان دارد. در سال ۱۹۹۷ (زمان اکران در اروپا) آدرین لین کارگردان انگلیسی فیلم دیگری بر اساس این رمان ساخت. خود من اول فیلم لین را دیدم و بعد فیلم استنلی کوبریک. فیلم لین به نظر من یک فیلم بی نظیر است. فیلمی با جذابیتهای فوق العاده بصری و داستانی. زمانی که فیلم لین را دیدم پیش خودم فکر کردم که فیلم کوبریک برای بهتر بودن باید یک شاهکار بی نظیر باشد. شاهکاری که با همکاری ناباکوف شکل گرفته. یعنی همان شانسی که آدرین لین برای ساختن فیلمش نداشته.اما وقتی فیلم کوبریک را دیدم فهمیدم که نابغه از شاگرد جوانش شکست خورده. فیلم کوبریک فیلمی کاملا کلاسیک و تک خطی است( که این به زمان ساختش هم ربط دارد) با بازی هایی ساده و گاه کاملا سرد و بی روح. از فرم ساخت دو فیلم که بگذریم تیم بازیگری لین یک سر و گردن بالا تر از تیم مشهور بازیگری کوبریک قرار میگیرند. مقایسه بازی سرد و عاری از احساس james mason با بازی زیر پوستی وعالی Jeremy Irons و همچنین بازی فوق العا ده Dominique Swain در مقایسه با بازی آبکی sue lyon نتیجه ای جز برتری تیم لین ندارد. البته peter sellers به نقش Clare Quilty در فیلم کوبریک عالی بازی کرده (مثل اکثر بازیهایش) و FRANK LANGELLA بازیگر نقش Quiltyدر فیلم لین خیلی سعی کرده تا از sellers عقب نماند.دانستن این موضوع هم جالب است که Dominique Swain بازیگر نقش لولیتا در فیلم لین از بین ۲۵۰۰ نامزد بازیگری این نقش انتخاب شده است. (و به نظر من انتخاب فوق العاده ای بوده).در پایان با تمام احترامی که برای کوبریک قائلم باید بگویم که فیلم لین، فیلم به مراتب بهتری است و علاوه بر بر تری های مشهود فرمی از ساختار روایی زیبا تری هم برخوردار است.

Lolita

نظرات 13 + ارسال نظر
هاله یکشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1382 ساعت 02:26 ب.ظ http://haleh.blogsky.com

من این فیلم رو ندیدم...اما من عاااااااااااشق سینما هستم ! حیف که تازگیا انقدر کارم زیاد شده که خیلی وقت نمیکنم فیلم ببینم...وقتی هم میرم خونه انقدر خسته هستم که نمیشه فیلم ببینم ٬!‌:( اما دوست دارم برم این فیلم رو بینم..آخرین فیلمی که از کوبریک دیدم...The eyes wide shut بود ... اصلا دوستش نداشتم .... عصبی میکرد آدم رو ....

یاقوت سبز یکشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1382 ساعت 02:40 ب.ظ http://shirinsol2002.persianblog.com

سلام خیلی جالب توصیف کردی باید این فیلم رو دید

بابک یکشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1382 ساعت 03:11 ب.ظ http://clippit.blogspot.com

سلام!
وبلاگ جالبی داری.
موفق باشی!!

یونی یکشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1382 ساعت 03:54 ب.ظ http://aboutmyuni.blogspot.com

من فیلم لین رو دیده ام و یه مدت در به در دنبال نسخه ی کوبریکش بودم که متاسفانه پیداش نکردم ولی حالا خوشحالم چون مثل اینکه خیلی چیزی رو از دست نداده ام.
طبق معمول ....

یاسی یکشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1382 ساعت 07:55 ب.ظ

:)

دختر تنها یکشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1382 ساعت 10:18 ب.ظ http://dokhi.blogsky.com

سلام آبی جانمیشه بگین لوگو سوسکی جون و چه جوری کوچیک کردین؟؟ ممنون میشم!

نازنین یکشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1382 ساعت 10:46 ب.ظ http://naz.blogsky.com

من اینو دیدم
واقعا عالی بود

هستی اومده به خونت سری بزنه دوشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1382 ساعت 11:15 ق.ظ http://hasty2271.persianblog.com

سلام به دوست عزیزم ... خوبی ؟ این نوشتت همه مثه نوشته های قبلی رسا و شیوا بود ...همیشه موفق باشی

آبی دوشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1382 ساعت 02:56 ب.ظ http://abiii.com

دوست خوبم...به همون id یاهو آفلاین گذاشتم..نمیدونم رسید یا نه...شاد باشی...یا حق!

دختر تنها دوشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1382 ساعت 03:23 ب.ظ http://dokhi.blogsky.com

ابی جون مرسی از راهنماییت
من این فیلم لولبتا رو هم قدیمی شو هم جدیدشو دیدم خیلی قشنگه!

پروین یکشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1382 ساعت 05:07 ب.ظ http://alam.persianblog.com

من فیلم لین را دیدم و از دیدن فیلم لذت بردم اما کسانی که لولیتا را خوانده اند چندان راضی نبودند اما بدون مقایسه با رمان فیلم لولیتا از لین زیبا ساخته شده

پرنده ی کور جمعه 11 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 02:18 ق.ظ http://www.goodoo.mihanblog.com

لولیتا یک شاهکاره و بینظیر ترین فیلم عاشقانه و رمانتیکی که می تونه وجود داشته باشه البته من منظورم فیلم لین هستش اما فیلم کوبریک خیلی خیلی ضعیف و فاقد حس هستش ....د ر لولیتا که به نظر من فق ط با بازیه جرمی آیرونز قشنگ شده یک بی نهایته ....فقط یه خواهش درباره این بازیگر و کار هاش یه مقدار بیشتر تو ضیح بدید ....تشکر؟؟

مرجان پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 01:06 ب.ظ http://pilats.blogspot.com

درباره لولیتای لین کاملا باهات موافقم من پنج دفعه دیدمش شاهکار بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد